Rola ryb w diecie

Rola ryb w diecie

Lekarze polecają, aby jeść ryby przynajmniej dwa razy w tygodniu. Według najnowszych zaleceń ryby można podać już siedmiomiesięcznemu niemowlęciu. Ryby zawierają cenne wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3, które pomagają w zapobieganiu alergii, ułatwiają koncentrację, korzystnie działają na pracę mózgu. Kwasy omega 3, w które szczególnie bogate są ryby morskie, np.: śledź, maklera, łosoś, halibut, tuńczyk, hamują rozwój schorzeń układu krążenia, zmniejszają ryzyko zakrzepów naczyniowych. Tłuste ryby morskie zmniejszają ryzyko tworzenia się nowotworów, zwłaszcza oka i mózgu. Tłuszcz z ryb morskich zawiera dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych, których zadaniem jest obniżanie stężenia cholesterolu we krwi. Rybi tłuszcz wykazuje działanie przeciwkrzepliwe, co ma znaczenie w zapobieganiu miażdżycy. Ryby morskie są doskonałym źródłem witaminy D, która poprawia przyswajanie wapnia. Białko ryb morskich to najlepiej przyswajalne białko – przyswaja się aż w 97 procentach. Ryby zawierają również witaminę A, która chroni mózg przed szybkim starzeniem. Ryby to także bogate źródło jodu, potasu, fosforu, wapnia, magnezu i żelaza, które są bardzo dobrze wchłaniane przez organizm. Jod ułatwia prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. Magnez ma znaczenie dla utrzymania właściwego ciśnienia krwi. Potrawy z ryb są lekkostrawne i nie powodują problemów żołądkowych. Przepisów na nie jest mnóstwo.